Webwinkel verkopen tips

Een e-commercebedrijf verkopen is niet helemaal hetzelfde als een traditioneel bakstenen en mortelbedrijf verkopen. In sommige opzichten is het veel gemakkelijker om een online winkel te verkopen, en in andere opzichten zijn er extra uitdagingen.

Mensen besluiten om hun e-commerce winkel te verkopen om verschillende redenen.

Misschien heeft u een scharniermoment van groei bereikt waar u moet investeren en uitbreiden om de winkel alleen te kunnen blijven runnen. Of misschien wilde u al verkopen vanaf de eerste dag, en bent u van plan om meer ecommerce websites te verkopen met de winst van deze verkoop.

Ongeacht uw reden, het proces van het verkopen van een ecommerce bedrijf blijft hetzelfde. Volg deze gids om de maximaal mogelijke waarde voor uw online winkel te krijgen.

Verkoop uw eCommerce bedrijf voor de beste prijs in 10 stappen

Het verkopen van een online bedrijf kan overweldigend zijn. Maar ik heb dit complexe proces vereenvoudigd in slechts tien eenvoudige stappen.

Deze gids neemt u mee door elke fase van het verkoopproces, van de voorbereiding van de verkoop tot de overgang wanneer de verkoop is voltooid.

Stap #1: Bereid uw site voor op de verkoop

Voordat we het over cijfers hebben, moet u zich even in de schoenen van een potentiële koper verplaatsen. Het allereerste wat ze gaan doen is uw website bezoeken.

U moet ervoor zorgen dat de site aantrekkelijk is voor nieuwe eigenaren. Als het rommelig, navigatieproblemen en een slechte UX heeft, zien kopers dit als extra werk dat ze moeten doen na de overname.

Zie uw e-commerce website als een huis. Het is veel gemakkelijker om een huis te verkopen dat sleutelklaar is. De keuken is bijgewerkt. De apparaten zijn nieuw. Al het loodgieterswerk en de elektriciteit werken naar behoren. Zal een nieuwe eigenaar binnenkomen en wat muren verven? Natuurlijk. Maar dat weerhoudt ze er niet van om te kopen.

Dezelfde analogie kan worden toegepast op uw e-commerce site. Uw website is waardevoller voor kopers als het niet veel werk aan de achterkant nodig heeft.

In termen van site-architectuur, moeten uw producten nooit meer dan twee klikken verwijderd zijn van de homepage.

Update uw thema. Verfijn het ontwerp. Zorg ervoor dat de navigatie naadloos is.

Maar vooral: houd het simpel. Als een nieuwe eigenaar het logo wil updaten, wil je niet dat het botst met het thema.

Stap #2: Update uw inventaris

Het is gebruikelijk voor e-commerce websites om producten te hebben die niet meer op voorraad zijn. Dit is iets waar je vast wel bekend mee bent.

Hoewel u ervoor wilt zorgen dat u uw bedrijf niet verwaarloost als u zich voorbereidt op de verkoop, hoeft u waarschijnlijk geen bakken met geld te stoppen in nieuwe inventaris. Met dat gezegd, een website met producten gemarkeerd “niet op voorraad” op bijna elke pagina zal onaantrekkelijk zijn voor uw klanten en toekomstige eigenaren.

Als u uiteindelijk veel producten van de site verwijdert, moet u ook uw productcategorieën indelen, zodat het zinvol is voor de nieuwe eigenaar. 20 of 30 categorieën kan overweldigend zijn voor iemand om op zich te nemen. Maar vijf of tien is veel gemakkelijker te beheren.

Update en optimaliseer de productafbeeldingen voor items die nog actief zijn. Zorg ervoor dat de beschrijvingen ook schoon en accuraat zijn.

Je zou een deel van je oude voorraad kunnen verkopen terwijl je alles opruimt. Dit helpt je niet alleen om je zaakjes op orde te krijgen, maar het is ook goed voor je verkoopcijfers (we gaan hier zo meteen dieper op in).

Stap 3: Organiseer uw financiën

Je bent misschien goed in het online verkopen van producten, maar de meeste ondernemers zijn geen boekhouders of accountants. Afhankelijk van de grootte en omvang van uw e-commerce site, kunt u alle financiën in uw eentje regelen.

Misschien doet u dit handmatig met een spreadsheet, of misschien gebruikt u boekhoudsoftware voor kleine bedrijven, zoals QuickBooks.

Als je de boekhouding tot nu toe alleen hebt gedaan, is het tijd om een professional in te schakelen voordat je verder kunt gaan met de verkoop van de online winkel.

Tip: Je webwinkel verkopen 100% gratis

Je hoeft geen nieuwe werknemer aan te nemen. Neem gewoon een externe accountant of boekhouder in dienst om je te helpen. Volgens een recent onderzoek van Clutch is boekhouding het meest uitbestede bedrijfsproces.

Tijdens het verkoopproces zullen veel ogen gericht zijn op de financiën van uw bedrijf. Potentiële kopers, advocaten, accountants, taxateurs, kredietverstrekkers, adviseurs en tal van andere mensen zullen uw jaarrekeningen doornemen.

Verwacht op zijn minst dat u de volgende financiële gegevens hebt voorbereid:

Laatste drie jaar belastingaangiften

Inkomstenrekening

Kasstroomoverzicht

Balans

Sommige kopers kunnen ook om extra informatie vragen.

Slechts één fout in je financiën kan een rode vlag zijn voor kopers. Ze kunnen het gevoel krijgen dat je hen probeert te misleiden of dat je gebrek aan nauwkeurigheid en aandacht voor detail een probleem is op andere gebieden van het bedrijf.

Schone en accurate jaarrekeningen zijn veel aantrekkelijker voor een potentiële koper.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *