Iedereen die wel eens de taak gehad heeft om het jaarlijkse kerstpakket te bestellen weet hoe stressvol en frustrerend dat kan zijn. Niet alleen is er de druk dat je iedereen tevreden moet stellen, maar je keuze heeft ook direct invloed op de motivatie binnen het bedrijf. Daarbij moet je succesvol zijn voor een prijs die daar eigenlijk veel te laag voor is. Het is dus verre van gemakkelijk om de persoon te zijn die verantwoordelijk is voor het uitkiezen van het kerstpakket dit jaar. Ben jij de gelukkige, dan lees je hier alvast over wat je dan in ieder geval niet moet doen.
1. Kies geen saai en generiek kerstpakket uit
Eén van de grootste fouten die je kunt maken is om een saai en generiek kerstpakket uit te kiezen omdat je iedereen blij wilt maken. Een goed voorbeeld daarvan is een fles wijn of een cadeaubon. Het is inderdaad zo dat deze cadeaus door iedereen gebruikt zullen worden, maar ze maken niet iedereen tevreden. Het doel van het kerstpakket is om te motiveren en dat doe je door te laten zien dat je over je keuze hebt nagedacht en er tijd aan hebt besteed. Met een generiek pakket bereik je dus eigenlijk het tegenovergestelde, ook al was dat helemaal niet je bedoeling.
2. Geen gezamenlijke overeenkomst gebruiken
De manier waarop je kunt laten zien dat het kerstpakket van jou afkomstig is en dat je over je keuze hebt nagedacht is door een boodschap toe te voegen die iedereen begrijpt. En als je al je personeel met die boodschap wilt bereiken, dan heb je dus iets nodig dat iedereen gemeen heeft. Jullie werken allereerst allemaal voor hetzelfde bedrijf, dus dat is een goed beginpunt. Vervolgens hebben jullie samengewerkt aan het succes van het bedrijf het afgelopen jaar. Een kerstpakket dat aan beide punten refereert, zal iedereen raken. Denk dan bijvoorbeeld aan een pakket in de huiskleuren van je bedrijf en met een thema dat verwijst naar een prestatie. Een Hollands thema als jullie werkgebied landelijk is geworden, of een ecologisch thema als jullie veel tijd hebben gestoken in duurzaamheid. Dat maakt het pakket direct speciaal en de inhoud zelf veel minder belangrijk.
3. Geen online winkel gebruiken
Wat je dus niet wilt doen is een kerstpakket samenstellen en bestellen dat voor niemand iets betekent. Dan lijkt het alleen maar alsof je er geen tijd en moeite in gestoken hebt en je personeel niet belangrijk is voor je. Denk goed na over een thema en een boodschap. Heb je deze gevonden, ga dan niet naar een fysieke winkel, maar kies een webwinkel uit. Daar is het assortiment groot en bekijk je dat wanneer je wilt. Je bent niet afhankelijk van openingstijden, jaargetijden en hebt geen last van de drukte. Het grote voordeel van online winkelen is dat kerstpakketten daar veel goedkoper zijn. Je vindt er dus vast wat je zoekt voor een prijs die netjes binnen je budget valt.